søndag 15. juli 2007

Beijing, baby

Jepp, da var jeg her. Sitter for øyeblikket på hotellrommet jeg skal bo på den første måneden (fram til 13. august - se bildet) på nettlinja vi har her. Veldig kjekt med internett på rommet, og jeg har blitt en stor tilhenger av Skype.. Har tidligere aldri helt sett vitsen, litt kjipt å sitte med en PC å snakke i telefonen, liksom, men etter å ha funnet ut at ringing til Norge ed mobiltelefon er svindyrt (det var i grunnen ikke overraskende), og at det er forferdelig tricky (foreløpig tilsynelatende umulig) å sende og motta SMS over den kinesiske landegrensen (litt mer overraskende), har Skype virkelig vist seg å være genialt!

Så da har jeg altså Skype, for dere andre som også eventuelt har programmet. Dere vet vel hvordan dere kan finne meg der, eventuelt er det bare å sende en mail, så skal jeg forklare for de interesserte...

Fredag
Men men, kanskje det ville være interessant å høre litt om hva som skjer her i det fjerne østen? Etter en relativt slitsom flytur (stikkordet her er 2 timer med søvn), kom vi fram til Beijing i ett-tiden på fredag. Helene, som var ei av jentene som jeg fløy sammen med, har en onkel her i Beijing, så vi var så heldige å få lov til å sitte på med henne til hotellet som vi skulle bo på f.o.m. lørdag. Der fikk vi fikset oss noen rom for natten, og etter å ha skaffet seg kinesisk middag og sim-kort, og også en liten dypp i bassenget, var det natti-natti.

Lørdag
Andre dag egynte med at folk fra universitet kom for å registrere oss, og vi fikk flytte inn på de rommene vi skal bo på resten av måneden... Jeg bor sammen med to andre gutter i klassen, Arve og Eivind. Deretter dro en gjeng til et marked og kikket på en del klær og sånt. Jeg kjøpte en mikrofon til datamaskinen og noen DVD-er, før veien bar tilbake til hotellet. Så var det litt hviling, telefonering hjem til Norge vha. Skype, og middag, før kvelden ble rundet av med første halvdel av "Transformers".

Søndag
I dag har jeg, de to jeg bor sammen med og Yihu (som også går i klassen), vært en liten tur til Wudaokou. Det er en bydel som ikke ligger så veldig langt fra hverken universitetet eller hotellet hvor vi bor nå, som er litt vestlig. Det er også nærmeste T-banestasjon herfra (må ta taxi i ti minutter, men det koster rundt ti kroner), og det er nok også i det området der vi kommer til å finne oss et sted å bo etterhvert...

Jeg har det etter forholdene veldig greit her, men alt er jo veldig nytt og det kreves litt omstilling til forholdene merker jeg... Det er nok mange i klassen som har fått litt kultursjokk, det har ikke jeg merket noe til, men tror nok det manifesterer seg sterkere etterhvert, foreløpig har jeg hatt nok med å få frisket litt opp kinesisken og kommet inni døgnrytmen. Er fortsatt litt "skeiv" i sovemønsteret, tror jeg, men sov relativt sammenhengene i natt fra rundt ett til 11, så det lover bra, syns jeg!

I morgen
Mandag skal vi begynne på skolen (på bildet t.h.). Som tidligere nevnt er det første vi skal gjøre å ha en prøve, mens resten av dagen skal gå med til en offisiell lunsj, møte "language partners" (sikkert kinesere som skal hjelpe oss?) og få en omvisning på campus. Deretter begynner vi med undervisning og sånt på tirsdag. Det blir spennende å se hvordan opplegget er nå i begynnelsen, og skal bli godt å få begynt på skolen så man får litt struktur på dagene.

Håper alle hjemme har det fint, og det er veldig kjekt med tilbakemeldinger i kommentar-feltet.

3 kommentarer:

"Dreams & dreams" sa...

Lykke til på første skoledag! Hurra! Gedó

Hege sa...

ni hao! Eg burde vel kanskje ha sagt til deg på forhånd at Kina(og Hong Kong) e domme med mobiltelefona:P Heilt umulig. men men, skype e bra:D

Håper du har det bra, eg e KJEMPEmisunneli på deg!

Nils sa...

ni hao er det hallo på kinesisk eller? bare lurer...

Ellers er det bare bra eller?