søndag 5. august 2007

Jeg har funnet leilighet!

Etter å ha vært på visning i nærmere 10 ulike leiligheter, fant jeg til slutt noe som passer til meg og Gudrun. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å finne leilighet i Wudaokou, som ligger ca. ti minutter på sykkel fra skolen, men leilighetsmarkedet, særlig for så leiligheter som vi skulle ha, var litt sprengt i Wudaokou. I tillegg viste det seg å være ganske mye billigere å bo der vi har funnet leilighet nå, enn i Wudaokou. Leiligheten ligger ca. 10 minutter på sykkel fra Wudaokou, og altså dermed rundt 20 min. fra skolen, men det er jo ca. like lang tid som jeg brukte hjemme i Norge til UiO også... Det er også flere av de andre i klassen som bor i området, og vi bor i naboblokka til Tine, Linn og Fredrikke.

Billig i 13.
Leiligheten ligger i 13. etasje, og består av en liten stue, soverom, kjøkken og bad. De tidligere leilighetene jeg så på i Wudaokou var omtrent samme standard som denne leiligheten, bortsett fra badet. Det var nemlig VELDIG dårlig i de leilighetene vi takket nei til, mens denne leilighetens bad er omtrent norsk standard.

For denne herligheten må vi betale til sammen 3100 yuan per måned + internett, vann, strøm, gass og skatt. Uansett blir det ikke fryktelig dyrt, 3100 yuan er med dagens kurs 2370 kroner, og så er vi jo to som skal betale. Sammenlignet kostet leiligheten vår på Bislett 7000 kroner i måneden, og den var mindre enn denne.

Leiligheten er relativt sparsommelig innredet, og noen av møblene skal vi kaste ut fordi de ikke er helt optimale. Det blir med andre ord minst en tur på Ikea (evnt. rip-off butikkene Okea eller Aikea (for de med kinesisk-skills: Aikea skrives likt som Ikea (Yijiajiaju), men med tegnet for å elske som første tegn (Aijiajiaju), som har omtrent samme ting som Ikea) den neste uka, og en del møbelshopping når Gudrun kommer neste uke. Blant annet står en sovesofa på ønskelisten, sofaen som var i leiligheten nå var ganske ekkel.

Dermed var også den store styrkeprøven overstått, det å finne leilighet er noe av det jeg har gruet meg mest til. Kontrakten er undertegnet, og jeg flytter inn på onsdag. Det skal bli deilig å kunne slå seg til ro, pakke ut og føle at man kan "begynne" på livet her i Beijing.

Sightseeing og kultur-innkjøp
Ellers har den siste ukene brakt med seg besøk på muren med obligatorisk bobbane-tur ned forrige lørdag, og besøk i Himmeltempelet og på Perlemarkedet i går. I går var det også bursdagsfeiring her; Tori og Karin feirte fellesbursdag på en Sichuanrestaurant med verdens sterkeste mat. Jeg fikk også prøvd å spise potetstappe med spisepinner for første gang.

Jeg kan også melde at jeg kjeder meg stadig mindre. Lekser er det nok av, og med rundt regnet tre-fire gloseprøver i uken er det bare å henge i. Foreløpig vet jeg bare om to prøver denne uken, men den vi har i morgen er en litt større prøve. Jeg skal også ha muntlig fremføring på onsdag, om et valgfritt tema. Forrige gang snakka jeg om språkpartneren min her, men sliter litt med å finne på noe å snakke om som ikke er så vanskelig, og som ikke alle de andre allerede har prata om (det har gått mye i presentasjon av hjemstedet sitt, hva en synes om Kina, og at man har funnet leilighet). Hvis noen sitter og brenner inne med gode forslag til hva jeg kan snakke om, er det bare å spytte ut!

Noe av grunnen til at jeg kjeder meg mindre, kan være de relativt heftige DVD-innkjøpene dne siste uken. Jeg har nok kjøpt rundt 30 DVD-er til nå, i tillegg til en Lars Von Trier-boks, med alle filmene hans, inkludert Stephen Kings misbruk av Riget. Har ikke sett den enda, men gleder meg...

1 kommentarer:

Hilde sa...

gratulerer med leilighet :)