torsdag 6. september 2007

Long days flight 'till Shanghai

Akkurat nå sitter Gudrun i sofaen og humrer. Fra TV-en lyser M*A*S*H opp stua. Alle 11 sesongene fikk vi kjøpt i Shanghai for tilsammen 30 kuai (23 kroner). Et kupp, men heldigvis var det også mer til Shanghai enn billige, amerikanske TV-serier.

Litt søvn, og vips; Shanghai
Lørdag for halvannen uke siden la vi oss inn på nattoget fra Beijing til Shanghai (veldig fint, høy standard og konge spisevogn), og våknet neste morgen i Kinas nest største by. Etter innsjekking på et av byens hoteller fra mellomkrigstiden (New Asia Hotel) ble det tid til litt soving, før vi vendte nesen mot promenaden The Bund, og fikk unnagjort litt sightseeing (se bilde).

Turen gikk deretter videre til Jinmao-tårnet, som er verdens femte største bygning, men før vi kom fram, tok vi The Bund Sightseeing. Det er en liten tunnelbane som går under elva som deler Shanghai i to. Vognene er i glass, og tunnelveggene er fylt med et helt sykt lysshow. Veldig cheesy, veldig kinesisk, og veldig kult.

Fra toppen av Jinmao-tårnet (420.5 meter høyt, 88 etasjer) kunne man faktisk se helt ut til havet, og flere bygninger, som blant annet Oriental Pearl-tårnet (342 meter) blir bittelite i forhold. Kvelden ble rundet av på en Sichuan-restaurant i nærheten av Jinmao, veldig fancy, og med verdens kuleste pissoar (det var som å tisse i en foss).

Stein, bronse og porselen
Mandagen ble brukt på Shanghai museum. Fire etasjer stappfullt med gammel bronse, porselen og leire er knall for en gjeng med kinesisk historie-studenter, men jeg tror Gudrun følte hun fikk fylt opp sin gammelt kokekar-kvote for en stund.

Fra Shanghai gikk veien videre til Hangzhou på tirsdag. Hangzhou er en, etter forholdene, liten by (kun 6 millioner innbyggere), men byen er likevel en av Kinas mest kjente, på grunn av byens innsjø Xihu. Visstnok er dette Kinas vakreste innsjø, og det er denne som gjør Hangzhou til kinesernes mest ettertrakede turistmål. Byen i seg selv var ikke spesielt mye å rope hurra for, og innsjøen var som en litt forvokst versjon av Mosvannet (se bilde), men dog, vi hadde det fint i byen. Vi overnattet også på et vanvittig fint ungdomsherberge med fantastiske dobbeltrom med nyoppusset bad, klassiske kinesiske møbler, takvindu og flatskjerm.

The Shining
Den egentlige grunnen til utflukten vår til Hangzhou, var for å komme videre til Moganshan. Dette fjellet var yngdlingsferiestedet til Mao, og også Chiang Kai-shek (Jiang Jieshi), så det måtte sjekkes ut. Fjellet er dekket av kjempesvære bambusskoger, og på toppen ligger en liten landsby bortimot utelukkende bestående av hoteller. Vi sjekket inn på Queen hotel som viste seg å være Kinas svar på hotellet i The Shining. Knirkete, skumle bad, massive steinvegger (no one can hear you scream) (se bilde), og ingen andre på det relativt store hotellet enn oss. Ut vinduet var det skog så langt en kunne se, og når mørket krøp innpå så man absolutt ingen andre ting enn hotellet. På kvelden dristet vi oss litt nedi veien sammen med reisefølget vårt for å spise middag, noe som blant annet innebar nyslaktet høne (nok et sted der vi var kveldens eneste gjester).

Neste dag bød på en knallfin skogstur med blå himmel, frisk luft (en sjeldenhet i både Beijing og Shanghai), og behagelig temperatur. Deretter bar turen tilbake til Shanghai, først med taxi til Hangzhou, og tog videre til havnebyen.

De to neste dagene i Shanghai slappet vi rett og slett bare av. Vi fikk sett gamlebyen, med bygudens tempel, og fikk også avlagt byplanleggingsmuseet en liten tur (ikke så spennende), pluss gjort litt shopping. Deretter gikk turen tilbake til Beijing med nattog lørdag kveld. Borte bra, men Beijing er etter min mening best.

Leiligheten tar form
Uken nå har blitt brukt delvis på skoleting (mandag hadde vi semesterregistrering, i dag har jeg hatt nok en placement test), og delvis på å slappe av, se film og få fullført innredningen av leiligheten. Veggene har nå blit supplert med ett maleri og tre plakater, og kan nå vises fram til folk og fe. Regn derfor med en oppdatering med bilder innen noen få dager.

Men i første omgang får dere litt mer bilder fra vår lille ferie:

The Bund Sightseeing Tunnel.Gudrun foran Kinas høyeste bygg, Jinmao-tårnet. I bakgrunnen ser man et nytt tårn som er under bygging, som skal bli verdens høyeste tårn.

Meg i toppen av Jinmao-tårnet. Oriental Pearl er synlig i bakgrunnen, ganske lite i sammenligning.
Gudrun venter på toget i Shanghai.

Frokost i Hangzhou.

Vår kommende middag på Moganshan, i det ene øyeblikket sprell levende, i det andre steindødt.

Fredrikke på terassen på verdens skumleste hotell.
Utsikt på Moganshan. Deilig med frisk luft.

En rast på "fjellturen" vår på Moganshan.

Modell av Shanghai sentrum på byplanleggingsmuseet.

Reisefølget på togkupeen. Heldigvis hadde vi to kupeer.